Terapia zaburzeń integracji sensorycznej ( SI)

dziecko na terapii integracji sensorycznej z fizjoterapeutą na sali w Centrum Medycznym Dr Smółka

Czym jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna to taka organizacja bodźców, która umożliwia ich późniejsze wykorzystanie. Jest to sposób porządkowania przez mózg informacji odbieranych przez zmysły. Pozwala na celowe działanie człowieka i odpowiednią reakcję na otaczające go bodźce. Przetwarzanie sensoryczne jest procesem, który rozpoczyna się już w okresie płodowym i towarzyszy nam do końca życia.

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego (SPD)

Jest to brak umiejętności wykorzystywania otrzymanych przez zmysły informacji w celu płynnego, codziennego funkcjonowania. Obejmuje trzy główne kategorie: zaburzenie modulacji sensorycznej, zaburzenie dyskryminacji sensorycznej oraz zaburzenie motoryczne o podłożu sensorycznym.

Zachowania, które mogą wskazywać na zaburzenia przetwarzania sensorycznego (SPD)

– jest nadmiernie płaczliwe
– ma problemy ze snem
– nie lubi być brane na ręce
– unika kontaktu wzrokowego
– nie lubi kąpieli
– nie toleruje grających zabawek
– ma trudności z jedzeniem
– nie lubi jazdy samochodem
– domaga się huśtania i kołysania
– wkładanie przedmiotów do buzi

– unika dotykania i bycia dotykanym przez przedmioty i/lub innych ludzi
– nie zauważa, że jest brudne lub często wyciera ręce
– boi się nadmiernego ruchu, wirowania, kręcenia, czuje się mało bezpieczne, boi się utraty równowagi
-nieustannie się porusza, wierci, przyjmuje pozycje do góry nogami, lubi ryzyko
– ma nieskoordynowane ruchy, unika zabaw z innymi dziećmi
– lubi popychać, ciągnąć i podnosić ciężkie przedmioty
– jest nadmiernie podekscytowane w miejscach silnie oświetlonych, patrząc na poruszające się przedmioty
– zasłania oczy, mruży w reakcji na światło
– zasłania uszy w głośnych miejscach, zauważa dźwięki których inni nie zauważają
– samo stwarza hałas, uwielbia ruchliwe i hałaśliwe miejsca
– nie lubi zapachów lub nadmiernie wącha np. jedzenie, ludzi, przedmioty
– nie toleruje niektórych konsystencji, temperatur pokarmów
– ma trudności szkolne związane z czytaniem, pisaniem

Diagnoza SI

Zanim dziecko rozpocznie terapię SI, musi zostać zdiagnozowane pod kątem procesów przetwarzania sensorycznego. Diagnoza w Centrum Medycznym Dr Smółka odbywa się zazwyczaj podczas trzech godzinnych spotkań.

Diagnoza zaburzeń SI obejmuje:

wywiad z rodzicem bądź opiekunem dziecka,

wnikliwą obserwację spontanicznego zachowania dziecka na Sali Integracji Sensorycznej,

przeprowadzenie obserwacji klinicznej oraz Testów Południowo-Kalifornijskich ( przeznaczonych dla dzieci powyżej 4 r.ż.).

Na podstawie wyników przygotowywana jest pisemna ocena wraz z dietą sensoryczną (zestaw ćwiczeń i indywidualnych zaleceń do pracy w domu). Proces diagnostyczny zwieńczony jest omówieniem wyników z rodzicem bądź opiekunem.

Ze względu na wiek, rodzaj czy nasilenie zaburzeń, utrudniony kontakt czy brak współpracy ze strony dziecka, diagnoza może mieć inną formułę i nie obejmować wszystkich punktów. Pełna diagnoza kierowana jest do dzieci od 4 roku życia. U dzieci młodszych wykonujemy wstępną konsultację.

Przed diagnozą warto wytłumaczyć dziecku cel wizyty w przychodni, przynieść wygodne, sportowe ubranie, przygotować dokumentację medyczną oraz wcześniejsze opinie funkcjonowania dziecka od innych specjalistów, jeśli dziecko takie posiada.

dziecko chodzi po poduszkach sensorycznych podczas terapii SI z fizjoterapeutą mgr Małgorzatą Bułą
fizjoterapeuta mgr Aleksandra Nawrot w trakcie rehabilitacji neurorozwojowej dziecka

Terapia SI

Jest to dostarczenie dziecku bodźców sensorycznych w sposób kontrolowany oraz indywidualnie dostosowany do jego potrzeb. Ważne jest, aby terapia przebiegała w miłej atmosferze oraz we współpracy z małym pacjentem. Terapeuta dobiera ćwiczenia i zabawy, które są adekwatne do zdiagnozowanego wcześniej problemu dziecka i jego możliwości. Terapeuta zadaje również ćwiczenia do indywidualnej pracy z dzieckiem w domu. Terapia w zależności od wieku, wytrzymałości oraz współpracy z dzieckiem trwa 45-60 minut i odbywa się zwykle 1-2 razy w tygodniu.

Diagnozę przeprowadza mgr Aleksandra Nawrot, fizjoterapeuta, terapeuta SI.