Godziny Otwarcia : Poniedziałek-piątek: 8-20, Sobota: 8-16
  Kontakt :

Nadwaga i otyłość u dzieci – poważny problem XXI wieku

Nadwaga i otyłość u dzieci – poważny problem XXI wieku

Nadmierna ilość tkanki tłuszczowej w organizmie niekorzystnie wpływa na funkcjonowanie organów wewnętrznych, jak i całego organizmu. Według danych WHO blisko 2,8 miliona osób umiera każdego roku z powodu nadwagi lub otyłości. Problem nadmiernej masy ciała występuje już u małych dzieci. WHO alarmuje, że jeśli obecne trendy utrzymają się, to do 2025 roku na świecie będzie ok. 70 mln dzieci do 5 roku życia z nadmierną masą ciała. Na podstawie dostępnych badań można określić, że w Polsce problem nadwagi i otyłości dotyczy około 10% małych dzieci (1-3 lata), 30% dzieci w wieku wczesnoszkolnym i niemal 22% młodzieży do 15 roku życia. W latach 2014-2018 odsetek młodzieży z nadmierną masą ciała wzrósł z 19,9% do 21,7%. Taki stan sprzyja rozwojowi wielu chorób m.in. cukrzycy typu II, nadciśnieniu tętniczemu, nowotworom, zaburzeniom układu kostno-stawowego, zaburzeniom gospodarki lipidowej oraz hormonalnej i zbyt wczesnemu dojrzewaniu płciowemu. Poza chorobami na tle fizycznym istnieje bardzo duże ryzyko wystąpienia chorób na tle psychosocjalnym np. depresji, stanów lękowych, izolacji socjalnej, trudności w nauce. Sytuacja w Polsce i na świecie, wskazuje na to, że mamy ogromny problem a świadomość wśród dorosłych sprawujących opiekę nad swoimi pociechami nadal jest bardzo niska. Wielu rodziców niestety nie zauważa problemu z jakim zmuszone jest zmierzyć się jego dziecko gdyż w dalszym ciągu istnieje przekonanie, że „pulchne” dziecko to zdrowe dziecko. Złe nawyki żywieniowe rodziców przekładają się na stan zdrowia dziecka. Dlatego zmieniając nawyki u dziecka należy pamiętać o tym, że sukces osiągniemy tylko wtedy jeśli nawyki żywieniowe zmieni cała rodzina. 

Przyczyny występowania nadwagi oraz otyłości wśród dzieci

Przyczyny obecnej epidemii otyłości są złożone i wpływa na nie wiele czynników. Ludzie poświęcają znacznie więcej czasu przed telewizorami czy pracując, co przekłada się na jakość i ilość spożywanych pokarmów w ciągu dnia. Nawyki żywieniowe dziecka kształtują się w łonie matki, dlatego bardzo ważne jest prawidłowe odżywianie się przez kobiety już w okresie ciąży. Zbyt wczesne i nieprawidłowe rozszerzanie diety niemowlęcia również może wiązać się z konsekwencjami w późniejszym żywieniu. Pierwsze trzy lata dziecka to najważniejszy okres w kształtowaniu nawyków żywieniowych i ma ogromne znaczenie w dorosłym życiu. Zbyt duża liczba posiłków w ciągu dnia prowadzi do nadmiernej podaży energii a z kolei niska aktywność fizyczna powoduje, że tkanka tłuszczowa zamiast się spalać po prostu ciągle gromadzi się w organizmie małego człowieka. Ile dzieci pije dzisiaj wodę mineralną niegazowaną? To podstawa żywienia. Niestety w Polsce dzieci w dalszym ciągu dostają do picia soki, kolorowe gazowane napoje, dosładzane herbaty czy różnego rodzaju wody smakowe, w których jest ogromna ilość cukru. Wymienione napoje nie są w stanie skutecznie ugasić pragnienia. Wiele przekąsek to słodycze, drożdżówki czy batony gdzie znowu niepotrzebnie dostarczamy dziecku cukier. Rodzice często nieświadomie przykładają się do wagi swojego dziecka. Nagradzanie czy karanie jedzeniem – nie jest dobrym wyjściem w sytuacji kryzysowej. Kiedy dziecko ma widoczny problem w spożywaniu wartościowych posiłków najlepiej zgłosić się do specjalisty czyli dietetyka, który zajmuje się żywieniem dzieci. Pomoże on ocenić sytuację i znaleźć z niej prawidłowe wyjście.

W jaki sposób można zapobiegać nadwadze i otyłości u dziecka ?

Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) przedstawia jasne zasady żywienia wśród najmłodszych, które są dostępne dla każdego. Będąc w ciąży kobieta powinna zadbać o prawidłową, urozmaiconą dietę najlepiej dobraną pod okiem dietetyka. Karmienie piersią jest istotnym czynnikiem kształtującym zdrowe nawyki żywieniowe wśród dzieci – pierwsze sześć miesięcy życia dziecka to czas kiedy powinno być ono karmione wyłącznie mlekiem matki bądź w szczególnych ciężkich przypadkach zastępczą mieszanką mleczną. Prawidłowe rozszerzanie diety niemowlaka powinno rozpocząć się po ukończeniu 6 miesiąca życia (w trudnych przypadkach lekarz może zalecić wcześniejsze rozszerzanie diety). Sól i cukier powinny być całkowicie wykluczone z diety małego dziecka gdyż niepotrzebnie zakłócają one pracę kubków smakowych na języku kształtując u dziecka popęd do wyrazistych smaków. Sama sól może prowadzić do problemów układu sercowo-naczyniowego w późniejszym życiu. Do picia proponować wyłącznie wodę, która ugasi prawidłowo pragnienie ale również odpowiednio nawodni cały organizm. Regularność posiłków jest ważną kwestią budującą rytm dnia ( 5-6 dziennie). Na przekąskę czy drugie śniadanie warto podać dziecku świeże lub suszone owoce, warzywa, pestki, domowe wypieki, orzechy czy pełnoziarnistą kanapkę np. z pastą rybną lub z soczewicy czy ciecierzycy. Codzienna aktywność na świeżym powietrzu i możliwość ruchu to coś co nie tylko wzmocni odporność dziecka ale również pomoże zachować równowagę w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała oraz jego kondycji. 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress