Close this search box.

Alergia bez tajemnic

Co to jest alergia i czym jest spowodowana?

P: Co to jest alergia, czym są alergeny?

O: Alergia to nieprawidłowa, patologiczna reakcja na czynniki zewnętrzne-antygeny. Antygeny w reakcji alergicznej nazywają się alergenami.

P: Alergia często nazywana jest plagą XXI wieku, czy to prawda? Z czego to wynika?

O: Niestety jest to prawdą. Z każdym rokiem wzrasta ilość alergików. Moim zdaniem jest to spowodowane zbyt szybkim tempem życia, dużą ilością nowych substancji chemicznych i biologicznych, z którymi organizm nie potrafi sobie poradzić. Często źle interpretuje on antygen i w konsekwencji dochodzi do niewłaściwej odpowiedzi organizmu na ten czynnik. Organizm bombardowany jest w krótkim czasie zbyt dużą ilością antygenów i nie ma czasu właściwie go rozpoznać, przez co dochodzi do niewłaściwej, spaczonej odpowiedzi. Życie w stresie w zanieczyszczonym środowisku, a z drugiej strony w zbyt sterylnych domowych warunkach sprzyja rozwojowi alergii.

Jakie są rodzaje alergii i typy nadwrażliwości?

P: Jakie są rodzaje alergii i typy nadwrażliwości?

O: Najczęstszym typem alergii jest alergia wziewna na pyłki traw, drzew, chwastów, na roztocza kurzu domowego, pleśnie i naskórek zwierząt domowych. Innego rodzaju alergią jest tzw. alergia kontaktowa, gdzie po działaniu alergenu miejscowo, np.: na skórę, dochodzi do reakcji w miejscu kontaktu z alergenem. Tymi alergenami mogą być: nikiel, chrom, konserwanty zawarte w kosmetykach, garbniki, itp. Istnieje także alergia pokarmowa – w przewodzie pokarmowym dochodzi do reakcji uczulającego pokarmu ze śluzówką układu pokarmowego, co skutkuje zespołem objawów chorobowych.

Pierwsze objawy alergii

P: Jak rozpoznać alergię?

O: Pierwsze objawy alergii pojawiają się już w niemowlęctwie, około 6 miesiąca życia, najczęściej po wprowadzeniu nowych, dodatkowych pokarmów. Wcześniej natomiast może wystąpić nietolerancja pokarmowa, która przybiera postać wodnistych, „strzelających” stolców. Jest to związane z nietolerancją laktozy, zawartej zarówno w pokarmie kobiecym, jak i w mleku krowim. Najczęstszym objawem uczulenia na białko mleka krowiego są zmiany skórne występujące u niemowląt, zwykle na policzkach, tułowiu i kończynach. Nazywamy to atopowym zapaleniem skóry. Objawy mogą też dotyczyć dróg oddechowych, w postaci kaszlu, świszczącego oddechu, duszności. Te wszystkie objawy staramy się leczyć, gdyż diagnostyka alergii u niemowląt jest trudna do przeprowadzenia, a czasem niemożliwa w warunkach ambulatoryjnych. Dopiero skutki leczenia mogą potwierdzić lub wykluczyć alergię. Nawet jeśli objawy atopowego zapalenia skóry ustąpią, to w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym może pojawić się alergiczny nieżyt nosa: katar lejący, salwy kichania, zatkany nos, albo może rozwinąć się astma.

P: Czy alergia może pojawić się nagle w ciągu życia?

O: Tak, jest to skutkiem bombardowania organizmu coraz nowszymi substancjami.

Czy alergia jest uleczalna i jak zidentyfikować alergen?

P: Alergia to towarzysz na całe życie?

O: W niektórych przypadkach to prawda, zwłaszcza gdy nie udaje się nam znaleźć alergenu wywołującego chorobę. Na szczęście istnieją metody, które pomagają znaleźć winowajcę i dzięki temu unikać go.

P: W jaki sposób zidentyfikować alergen?

O: Do diagnostyki alergii najczęściej wykonuje się testy skórne polegające na nakłuciu skóry przedramienia przez kroplę roztworu zawierającego alergen. Po 15 minutach odczytuje się wynik, tj. pojawienie się bąbla i ocenia jego wielkość. Z kolei diagnostyka kontaktowej alergii polega na nanoszeniu podejrzanej substancji na skórę, najczęściej pleców i obserwację reakcji na alergen po 72 godzinach. Jeśli chcemy zdiagnozować alergię pokarmową, to staramy się wyeliminować podejrzany pokarm z diety na 2 tygodnie i obserwujemy reakcję organizmu po ponownym jego podaniu – tzw. prowokacji. Może pojawić się biegunka, bóle brzucha, a nawet zmiany skórne.

Odczulanie – czym jest i na czym polega?

P: Czym jest i na czym polega odczulanie?

O: Odczulanie jest jedyną metodą leczenia przyczynowego, oprócz unikania alergenu, co nie zawsze jest możliwe. Polega na długotrwałym podawaniu małych, stopniowo zwiększanych dawek alergenu celem nabycia przez układ immunologiczny tolerancji. Podawanie alergenu powinno trwać od 4-5 lat, aby organizm rozpoznał go i zaakceptował, nie wywołując reakcji, o której wcześniej mówiłam. 60% pacjentów uzyskuje wieloletnią poprawę po tej terapii.

Dziedziczność alergii

P: Czy alergia jest dziedziczna?

O: Dziedziczy się skłonność do alergii, a nie samą alergię. Jeżeli oboje rodzice mają ten sam typ alergii, to 80% ich potomstwa może również mieć alergię, ale gdy oboje są zdrowi, to 20% ich dzieci może mieć objawy alergii.

Zapobieganie alergii

P: Jak zapobiec reakcji alergicznej dziecka?

O: Niektóre alergeny można łatwo usunąć ze środowiska dziecka, np.: poprzez częste sprzątanie mieszkania, odkurzanie odkurzaczami z filtrem wodnym, unikanie zwierząt, eliminację pokarmów, używanie hipoalergicznych kosmetyków. Niektórych alergenów nie jesteśmy w stanie wyeliminować, np.: pyłków traw. Wówczas pozostają nam leki, które likwidują lub łagodzą objawy alergii.

P: Czy reakcje alergiczne mogą być zagrażające życiu?

O: Reakcja alergiczna może być tak gwałtowna, że zagraża życiu chorego. Nazywamy ją wtedy reakcją anafilaktyczną. Tak dzieje się, np.: przy uczuleniu na jad owadów błonkoskrzydłych (pszczoły, osy, szerszenie). Dochodzi do gwałtownego spadku ciśnienia tętniczego, pokrzywki, duszności, zaburzeń pracy serca, zapaści. Podobne reakcje zdarzają się po zjedzeniu niektórych pokarmów: orzechów, ryb, owoców morza. Podstawowym lekiem ratującym życie jest adrenalina i szybka pomoc lekarska.

Dziękuję za rozmowę.

P – Pytanie
O – Odpowiedź

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zaakceptuj, by korzystać z serwisu.